Zapraszam do polubienia mnie na Fb!

30 czerwca 2014

Wojna Piotrusia

Czy kartami do gry w Piotrusia można zagrać logopedycznie w wojnę?
Można, pewnie nawet na kilka sposobów. Proponuję następujące zasady Wojny Piotrusia.

Potrzebne:
- dwóch graczy
- co najmniej dwadzieścia cztery pary kart
- narzędzie do odliczania czasu na ok. 10-20* sekund (klepsydra, bączek, stoper, wskazówka zegara, opadający śnieg w kuli śnieżnej itp.)


PRZEBIEG GRY:
Dla ułatwienia odbioru przyjmijmy, że grają Bociek i Żabka.

1. Znajdujemy wszystkie pary (możemy to zrobić na wyścigi, kto więcej par znajdzie), układamy karty parami, nazywamy obrazki (żeby upewnić się, że dziecko je wszystkie rozpoznaje).

2. Wybieramy 12* par, każdy z graczy otrzymuje po jednym obrazku z każdej z tych 12 par.
Resztę kart odkładamy na bok, pozostawiając je ułożone parami.
Każdy z graczy tasuje swoje karty i trzyma je tak, jak w klasycznej wojnie.

3. Bociek kładzie na stole pierwszą z góry kartę.
Zaczynamy odmierzać czas za pomocą wybranego narzędzia.
Żabka kładzie przed sobą po jednej karcie, nazywając każdy z obrazków. Wykładanie kończy z momentem znalezienia pary do karty Boćka lub z chwilą upłynięcia określonego czasu.
Jeśli Żabka zdoła znaleźć w zadanym czasie właściwy obrazek, bierze tę parę i odkłada ją na bok jako swój punkt.
Jeśli czas minie, zanim Żabka znajdzie właściwą kartę, Bociek chowa swoją kartę na spód swojego stosiku.
Wszystkie odkryte podczas poszukiwań karty (oprócz ewentualnej pary do karty Boćka) Żabka wkłada na spód swojego stosiku.

4. Ze stosika odłożonych w punkcie 1. kart wybieramy jedną parę - każdy z graczy dokłada do swoich kart po jednej karcie z tej pary. Dobraną kartę wkładamy w dowolne miejsce w naszym stosiku kart.

5. Powtarzamy punkt 3 i 4, ale tym razem Żabka z Bocianem zamieniają się rolami. W ten sposób gramy tak długo, aż skończą się karty do dobierania.

6.
wersja A:
Gramy tak jak poprzednio, pomijając tylko punkt 4, aż do skończenia kart.

wersja B:
Gramy tak jak poprzednio, pomijając tylko punkt 4, ale stopniowo zmniejszamy ilość czasu przeznaczoną na szukanie karty.

wersja C:
Przez pierwsze trzy kolejki odkrywamy po 5 kart, przez kolejne trzy - po 4 itd.

wersja D:
Kończymy grę.

7. Liczymy, kto zdobył więcej par, w ten sposób ustalając zwycięzcę.

* Liczbą kart będących w grze oraz ilością czasu przeznaczonego na ruch możemy dowolnie manipulować tak, żeby wybrać optymalne dla danego dziecka warunki zabawy. Przy ok. 16 sekundach i 12 kartach początkujący w tej grze bystry pięciolatek w większości przypadków, ale nie zawsze, był w stanie dotrzeć do szukanej karty.


Zalety gry:
- troszkę emocji,
- ale łatwo możemy przegrać z dzieckiem
- proste zasady (zrozumieć instrukcję zawsze jest trudniej, ale dziecko naprawdę łapie w lot),
- konieczność skupienia się na nazywaniu obrazków - odwrócenie uwagi od artykulacji - automatyzacja,
- duuużo nazywania bez znużenia.

Wady:
- tylko dla dwóch osób,
- raczej nie na początek utrwalania głoski,
- w przypadku błędnej artykulacji poprawiamy dziecko, podczas gdy ono stara się zdążyć nazwać jak najwięcej kart (w naszej grze to nie przeszkadzało, bo i tak nie umiem nazywać obrazków tak szybko jak dziecko i przegrywałam stale ;-) )


Do wydrukowania różne wersje dwóch zestawów: do ćwiczenia [r] po spółgłoskach, do ćwiczenia [r] w innych pozycjach i do utrwalania trudnych wyrazów z głoskami dentalizowanymi, do ćwiczeń z głoską [b] i z głoską [k].


UWAGA!
Ponieważ drukarka rzadko kiedy drukuje idealnie z jednej i drugiej strony kartki papieru, na ogół trzeba trochę się namęczyć, żeby wyciąć tarczę tak, żeby była ładna z obu stron (nie dotyczy wersji w kształcie prostokątów). Sama uważam jednak, że warto się wysilić i wszystkie komplety mam w kształcietarcz.


W kształcie tarcz
W kształcie prostokątów
(białe tło)
Więcej koloru: kolorowe tło (+K)
Mniej koloru:
białe tło (-K)
Ze słowami z głoską [v] (dźwięczność)
[v] +K
[v] - K
Prostokąty [v]
Ze słowami zawierającymi głoskę [b]
Tarcze+K-b
Tarcze-K-b
Tarcze - prost - b
Ze słowami z głoską [d]
[d] + K
[d] -K
Prost - [d]
Ze słowami z głoską [g]
[g] + K
[g] - K
Prost [g]
Ze słowami zawierającymi głoskę [k]
Tarcze+K-k
Tarcze-K-k
Tarcze-prost-k
Ze słowami zawierającymi głoskę [r] po spółgłosce
tarcze+K-r
tarcze-K-r
tarcze-pros
Ze słowami zawierającymi głoskę [r] inaczej niż po spółgłosce
Tarcze+k-r2
Tarcze-k-r2
Tarcze-prost-r2
Ze słowami zawierającymi głoskę [s]
s +K


Prostokąty s
Ze słowami zawierającymi głoski syczące
syczące +K
Syczące -K
prostokąty syczące
Ze słowami zawierającymi głoskę [sz] lub [cz]
sz i cz +K
sz i cz -K
prostokąty sz i cz
Ze słowami z głoską [ż]
[ż] + K
[ż] - K
prostokąty ż


Z trudnymi słowami, najeżonymi głoskami szumiącymi, syczącymi i ciszącymi
tarcze+K-dentalizowane
tarcze-K-dentalizowane
tarcze-prost-dentalizowane
Informacje o sposobie przygotowania tarcz i lista wyrazów znajdują się w plikudo pobrania

Karty idealnie pasują do mojej gry "RYCERZE I TARCZE"

3 komentarze:

  1. Gratuluję ciekawych i atrakcyjnych pomysłów pomocy logopedycznych !!!
    Jeśli mogę, poproszę o pliki do gry "Rycerze i tarcze".

    OdpowiedzUsuń
  2. Dopiero zaczynam moją przygodę z logopedią i obecnie poszukuję pomocy na moje praktyki logopedyczne. Jestem nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej z szesnastoletnim stażem pracy i chciałabym wrazić swój podziw dla pomysłów prezentowanych przez Panią. Gratuluję zaangażowania i pracowitości. Życzę wytrwałości w tej pasjonującej pracy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo przydatna gra- serdecznie polecam. Przejrzałam wszystkie dodane przez Panią posty i jestem nimi bardzo zainspirowana. Dzięki Pani wiem, że można całkowicie inaczej spojrzeć na logopedię. Bardzo dziękuję i życzę sukcesów zawodowych i dalszych inspiracji i pomysłów.
    Paula ;)

    OdpowiedzUsuń

Możesz anonimowo lub podpisując się napisać miły, odkrywczy, krytyczny bądź zabawny komentarz :)