Zapraszam do polubienia mnie na Fb!

11 czerwca 2014

Zegary logopedyczno-...

Losujemy kartonik z zegarkiem i ustawiamy wskazówki na naszej planszy tak, żeby pokazywały tę samą godzinę, co na wylosowanym kartoniku.
Wskazówka godzinowa celuje w wykonawcę czynności, a minutowa - w przedmiot/miejsce. Czynność i całe zdanie wymyśla dziecko.
 Przykładowe zdanie do aktualnego ustawienia na tarczy po lewej stronie: Brodacz chodzi do pracy wąską dróżką.


 Wszystkie elementy na tym zdjęciu są wykonane przeze mnie samodzielnie (ach, te godziny z komputerem i flamastrami!) i dostępne do pobrania w pliku na końcu wpisu - w opcji czarno-białej i kolorowej.

Każdy z kompletów małych zagarków jest tak zaprojektowany, żeby nie pominąć żadnego obrazka na tarczy.

Pomysł jest inspirowany zabawkowo-edukacyjnym zegarem z drewna (na zdjęciach poniżej). Pod puzzle powkładałam obrazki - pod okrągłe - postaci, pod czworokątne - miejsca.
Z jednym z moich pięciolatków bawiłam się tak, że godzinę losowaliśmy, kręcąc wskazówkami na prawdziwym zegarku z cyferblatem, a chłopczyk ustawiał na wylosowanej godzinie wskazówki drewnianego zegara. Fakt, że dziecko nie potrafi jeszcze odczytać godziny, w żaden sposób nie przeszkadzał nam w świetnej zabawie.
Na koniec sprawdziliśmy, czy chłopczyk pamięta, co znajduje się pod którym  puzzlem - pamiętał znacznie więcej niż ja!




Opcje losowania godziny:
a) z kartoników okrągłych (cyferblat),
b) z kartoników prostokątnych (zapis cyfrowy),
c) z obu rodzajów kartoników,
d) przez dorosłego, który "czyta" dziecku wylosowany kartonik,
e) na prawdziwym zegarku za pomocą pokrętła.

Co ćwiczymy?
1.wymowę,
2. tworzenie zdań;
i opcjonalnie:
3. czytanie godziny z różnych zegarków,
4. odzwierciedlanie wzorów (w przypadku dzieci nieznających się na zegarze),
5. orientację w czasie - przez rozmowę o tym, co robimy o wylosowanej godzinie.

Jaki materiał jest do wydrukowania oprócz małych zegarów?
1. Tarcza z rysunkami do ćwiczenia [tr], [dr], [pr] i [br],
2. Tarcza ze słowami do ćwiczenia głosek syczących (s, z, c, dz),
3. Tarcza z wyrażeniami do ćwiczenia wyrazów zawierających równocześnie głoski syczące i szumiące (s, z, c, dz i sz, ż, cz, dż),
4. Tarcze do samodzielnego uzupełnienia słowami lub rysunkami przez dorosłego lub dziecko. 

Prośba :)
Jeśli ktoś z Was przygotuje sobie własną wersję tarczy (uzupełniając rysunkami lub napisami), może się nią podzielić, przesyłając je do mnie. (Można rysować/pisać na komputerze, albo ręcznie, a potem zeskanować lub zrobić zdjęcie).
Jeżeli zechcecie się podzielić, Wasze prace opublikuję w dodatkowym pliku "do pobrania" na dole tej strony.
Uwaga! Nie wolno publikować na blogach obrazków, które mają zastrzeżone prawa autorskie, dlatego w przypadku użycia obrazków/zdjęć z internetu, proszę o deklarację, że pochodzą one z "legalnych źródeł". Spory zestaw obrazków znajduje się np. na stronie OpenClipart. Znacie może jeszcze inne, podobne strony?
Będę wdzięczna zarówno za przesłanie nowych tarcz, jak i za podzielenie się informacją o darmowych źródłach obrazków i zdjęć.



Do pobrania:
zegary - wszystkie elementy i kombinacje w jednym pliku, trzeba tylko wybrać strony, które chcemy drukować (krótki opis, „co jest co” na pierwszej stronie dokumentu).

2 komentarze:

  1. Super.Już się laminuje.Czekam na następne pomysły.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo się cieszę, że zegary się przydadzą. PS. Nie wiem dlaczego, nie mogę komentować w Google Chromie, musiałam się przenieść na Firefoxa...

    OdpowiedzUsuń

Możesz anonimowo lub podpisując się napisać miły, odkrywczy, krytyczny bądź zabawny komentarz :)